
ARCHA Široká Niva, chráněné bydlení
Poslání služby
ARCHA Široká Niva, chráněné bydlení poskytuje dospělým lidem s mentálním postižením, případně s přidruženým duševním onemocněním bydlení v samostatných domácnostech s možností využít společné zázemí a podporu asistenta dle individuálních potřeb každého z klientů. V průběhu poskytování služby klademe důraz na jedinečnost, důstojnost a samostatnost každého z klientů.
Cíle služby
Klient, který se umí v podmínkách chráněného bydlení postarat o sebe (umět si uvařit, umět se rozhodnout co si obléct do práce, umět cestovat atd.) a svou domácnost.
Klient v aktivním věku chodí do školy, do práce (sociálně terapeutické dílny, placená práce, atd.) a tráví svůj volný čas tak, jako je běžné pro jeho vrstevníky. Klient v seniorském věku má v chráněném bydlení prostor pro své záliby tak, jak je běžné pro jeho vrstevníky.
Klient, který přechází do následné služby – podpora samostatného bydlení. Na základě individuálních potřeb a možností každého z nich jim služba umožní se na samostatné bydlení připravit.
Hledat a vytvářet podmínky pro to, aby obyvatelé chráněného bydlení byli součástí života vesnice.
Cílová skupina
Klienty naší služby jsou dospělí lidé s mentálním postižením, případně s přidruženým duševním onemocněním, kteří se chtějí osamostatnit (odstěhovat se od rodičů, opustit pobytové zařízení) a potřebují podporu asistenta v oblastech bydlení, stravování, hospodaření, cestování, rozhodování, využívání volného času, udržování sociálních kontaktů a nepotřebují službu v noci.
Cílová skupina je ohraničena věkem 18 – 64 let, věková hranice je však určená pro příjem nových klientů. Stávající klienti s věkem nad 64 let zůstávají bydlet v našem chráněném bydlení, je-li pro něj služba smysluplná a přínosná.
Služba nemůže být poskytnuta:
- lidem, kteří potřebují bezbariérové prostory
- lidem, kteří potřebují zvýšenou péči a podporu při všech činnostech běžného života
- lidem, jejichž potřeby či projevy narušují nebo znemožňují kolektivní soužití v rámci služby
- lidem s akutní infekční nemocí
- lidem závislým na návykových látkách
Zásady
Princip individuálního přístupu a respektování potřeb a práv klienta
Pracovníci služby respektují individualitu každého klienta. Klient má možnost rozhodovat o svém životním stylu, být zodpovědný za svůj život a svá rozhodnutí a vyjadřovat své potřeby a přání, to vše v rámci mezí, které obecně platí pro celou společnost. Pracovníci respektují soukromí klientů.
Princip partnerství a otevřené komunikace
Se zájemcem o službu a dále pak s klientem vyjednáváme o službě (individuální plánování služby). Pracovníci usilují o kvalitní spolupráci s klienty, která má směřovat k dosažení dohody. Společně diskutujeme a scházíme se na společných poradách. Každý může říct to, co si myslí, přicházet s návrhy a připomínkami apod.
Princip nezávislosti a samostatnosti
Poskytování služby stavíme na dovednostech a schopnostech klienta, snažíme se o jeho osobní rozvoj a budujeme nezávislost na službě. Pracovníci vedou klienty k využívání zdrojů vně služby (cestování hromadnou dopravou, nakupování v dostupných obchodech a službách, využívání nabídek návazných aktivizačních služeb). Klientovi poskytujeme právě tolik podpory, kolik potřebuje (tzn. ne méně, ale ani více). Tam, kde je to možné, se snažíme o přechod klientů do samostatného bydlení.
Princip kvality
Všichni pracovníci našeho zařízení usilují o maximální možnou kvalitu poskytované služby, tzn., že se vzdělávají v dané problematice, přicházejí s návrhy ke změnám v metodice a činnostech služby.
Nabídka služeb
- Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
Klienti se stravují samostatně nebo společně s podporou asistenta. Je možné i poskytnutí a zajištění celodenní stravy v rozsahu 3 hlavních jídel.
- Poskytnutí ubytování a pomoc při zajištění chodu domácnosti
Poskytujeme ubytování v jednolůžkových pokojích v bytových jednotkách pro 2 – 4 klienty. Ubytování má znaky bydlení v domácnosti, zaručuje soukromí a intimitu (klienti mají klíče od svých pokojů a vstupních dveří domu), vyžaduje schopnost klienta postarat se o své bydlení (úklid, uspořádání místnosti, praní, žehlení), byť s podporou asistenta. V každé bytové jednotce je základně vybavená kuchyňka a sociální zařízení se sprchovým koutem nebo vanou. Součástí standardního vybavení pokojů je postel, skříň, noční stolek, v domcích je stůl a židle. Klienti si své pokoje mohou dovybavit a případně odekorovat dle svých představ. Klientům jsou k dispozici společné prostory (společenská místnost s kuchyňským koutem a PC s internetem, zahrada s posezením), společné zařízení – 6 praček, 2 vysavače, žehlička, atd. Po dohodě mají klienti přístup ke služebnímu telefonu.
- Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně terapeutické činnosti
Oblast a míru podpory při kontaktu se společenským prostředím a rozsahu sociálně terapeutických činností specifikuje individuální plán klienta. Klienty podporujeme při využívání zdrojů vně služby, tj. běžně dostupných služeb a aktivit (cestování hromadnou dopravou, nakupování v dostupných obchodech a službách, využívání nabídek návazných aktivizačních služeb, návštěvy kulturních a společenských zařízení apod.) a také při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou či jinými blízkými osobami apod.
- Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
Kromě individuálních aktivit každého klienta mimo službu (zaměstnání, studium, koníčky), nabízíme možnost aktivit v rámci služby (nácvik přípravy stravy, sestavování jídelníčku, plánování a realizaci nákupů, uložení potravin, učení se postupům, jak připravit to které jídlo, hospodaření, počítání, psaní dopisů, ovládání mobilního telefonu, počítače, internetu a dalších běžných elektronických zařízení, cvičení na trénink paměti, cvičení komunikačních, psychických, sociálních a pracovních dovedností, výlety apod.).
- Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Klienty podporujeme při vyřizování osobních záležitostí s úřady, lékaři a dalšími třetími osobami, včetně poskytnutí doprovodů. Vychází-li to z individuálního plánu klienta, pomáháme mu s hospodařením s finančními prostředky apod.

ARCHA Široká Niva, chráněné bydlení
Podporují nás

.jpg)


