ARCHA Nový Jičín, chráněné bydlení
Aktualita služby
Reportáže TV Polar
TV Polar - Sousedská snídaně na Arše (17.6.2023)
TV Polar - Ukliďme Česko se zapojením klientů chráněného bydlení ARCHA Nový Jičín (1.4.2023)
TV Polar – Návštěva ministra práce s sociálních věcí Mariana Jurečky (13.2.2023)
TV Polar - Sousedská snídaně na Arše (18.6.2022)
TV Polar - Ukliďme Česko se zapojením klientů chráněného bydlení ARCHA Nový Jičín (2.4.2022)
TV Polar – Klienti Archy již bydlí v jednolůžkových pokojích (23.11.2021)
Prezentace v rámci projektu Ministerstva pro místní rozvoj v rámci prezentace na on-line dni otevřených dveří v Novém Jičíně (28.5.2021)
https://vimeo.com/563907060/3f7e62e727 (https://vimeo.com/foviprod/download/563907060/2eba92a282)
TV Polar – projížďka klientů chráněného bydlení na koňském povozu (23.5.2021)
TV Polar – stavební úpravy v chráněném bydlení za účelem rekonstrukce jednolůžkových pokojů (31.3.2021)
Poslání služby
ARCHA Nový Jičín, chráněné bydlení poskytuje dospělým lidem s mentálním a kombinovaným postižením bydlení v samostatných domácnostech s možností využít společné zázemí a podporu pracovníka. Klienty vedeme a připravujeme je k tomu, aby byli dříve nebo později schopni vést samostatný život ve své domácnosti.
Služba je rovněž poskytována lidem s duševním onemocněním s cílem podpořit je v co největší samostatnosti za účelem začlenění se do běžné společnosti a získání svého bydlení.
Krátký spot představující činnost střediska můžete shlédnout na následující adrese ZDE
Cíle služby
1. Klient, který samostatně zvládá péči o domácnost a sebe samotného.
- to znamená: pečuje o domácnost, dokáže hospodařit s penězi, dokáže si nakoupit, uvařit, vyprat, dokáže si vyřídit osobní záležitosti, umí pečovat o sebe a o své zdraví
2. Klient, který se orientuje kolem svého bydliště a využívá běžné služby jako je pošta, kadeřník, obchody, je součástí života komunity a rozvíjí a zachovává vztahy s rodinou a přáteli
3. Klient v aktivním věku chodí do práce, do sociálně terapeutických dílen, případně do školy, a tráví svůj volný čas tak jako je běžné pro jeho vrstevníky. Klient v seniorském věku má v chráněném bydlení prostor pro běžné činnosti a své záliby.
- to znamená: chceme, aby klienti měli podobné povinnosti jako každý běžný člověk, jedná se o pravidelnost v denním rytmu, dostávají se mezi lidi, své vrstevníky a aktivně se realizují v oblastech, které jsou pro klienta potřebné
- to znamená: klientům seniorského věku uzpůsobíme podmínky bytu pro život seniora, případně zajistíme potřebné návazné služby (pečovatelskou službu, domácí péči, domácí hospic)
4. Klient odchází z chráněného bydlení do samostatného bydlení s podporou terénní služby.
- to znamená: na základě individuálních potřeb a možností a nácviků vedoucích k samostatnosti je klient připraven na posun do samostatného bydlení
5. Klient, který má zajištěné základní zdravotní, sociální a ekonomické podmínky pro samostatný život
– to znamená: klient má zajištěný zdroj příjmů (ať už prostřednictvím dávek, placeného zaměstnání nebo kombinace obojího), nemá dluhy, má zajištěnou zdravotní péči, užívá předepsanou medikaci, zvládá běžné jednání na úřadech, zná svá práva a umí je uplatnit
Cílová skupina
Klienty naší služby jsou dospělí lidé s mentálním a kombinovaným znevýhodněním, kteří potřebují podporu v oblastech bydlení, stravování, hospodaření, cestování, využívání volného času a udržování sociálních kontaktů. Věková hranice pro vstup do služby je 18 – 60 let.
Služba nemůže být poskytnuta osobám s vysokou mírou závislosti na pomoci druhé osoby - s potřebou intenzivní 24 hodinové podpory. Služba rovněž nemůže být poskytnuta lidem, kteří nezvládají respektovat pravidla společného soužití v komunitě. Obsahem služby není podávání léků, podávání stravy, nepřetržitý dohled.
Služba je rovněž poskytována lidem s duševním znevýhodněním potřebujících ve svém životě podporu ze strany pracovníků pobytové sociální služby. Tito lidé bydlí v chráněném bytě v běžné bytové zástavbě, kde za nimi docházejí pracovníci a poskytují jim potřebnou podporu.
Zásady
Zásada individuálního přístupu
S klienty pracujeme individuálně, známe jejich životní příběh, potřeby a přání.
Zásada partnerství
Máme svobodné a bezpečné prostředí pro komunikaci. Dbáme na srozumitelnost sdílených a předávaných informací. Zpětně ověřujeme, že nám klienti rozumí.
Zásada přiměřené podpory
Klientům poskytujeme tolik podpory, kolik potřebují, společně respektujeme přirozené riziko.
Zásada týmové spolupráce
Jako tým si uvědomujeme důležitost jednotného přístupu ke klientům. V rámci týmu spolupracujeme na řešení pracovních otázek, sdílíme zkušenosti a dodržujeme týmová rozhodnutí.
Nabídka služeb
Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
Klienti se stravují samostatně nebo s podporou pracovníka. Pracovník dopomáhá při sestavování jídelníčku, při objednávce jídla od dodavatelské firmy, při plánování a realizaci nákupů, uložení potravin, při přípravě pokrmů.
Poskytnutí ubytování a pomoc při zajištění chodu domácnosti
Poskytujeme ubytování v šesti bytech v jedno a dvoulůžkových pokojích. Ubytování zaručuje soukromí a intimitu (klienti mají klíče od svých pokojů a vstupních dveří bytu, v pokoji uzamykatelné skříně).
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
Pracovníci poskytují podporu a motivaci při vyhledání, zprostředkování a využívání volnočasových aktivit - například zprostředkování kontaktu na různé zájmové aktivity, pomoc při nalezení přátel v přirozeném prostředí (v dané lokalitě, městě) a při navázání a udržení kontaktu s přáteli, spolupracovníky, známými.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
Podpora a pomoc při vyhledávání informací o běžně dostupných službách různými způsoby (internet, telefon, osobně) podle přání klienta a podpora a pomoc s navázáním kontaktu s běžně dostupnou službou (pošta, kadeřník, obchod atd.).
Sociálně terapeutické činnosti
Šetření a mapování potřeb, individuální plánování, průběžné a závěrečné vyhodnocení plánů, hodnocení spolupráce, motivační rozhovory, podpůrné rozhovory, šetření a vyhodnocení rizik a protikrizové plánování.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Pomoc a podpora v jednání na úřadech a institucích (úřad práce, banka, pošta, lékaři atd.), porozumění sdělovaným informacím.
Podpora při dodržení sjednaných termínů ve věci vyřizování běžných záležitostí - návštěv lékařů, jednání na úřadech, v bance atd. Pomoc a podpora při administrativě spojené s jednáním s úřady, při zjišťování informací, které souvisí s jednáním v běžných záležitostech.
Pomoc při osobní hygieně a poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
Nácvik, dohled, podpora či pomoc při úkonech osobní hygieny (týká se celkové hygieny, nákupu hygienických potřeb, získávání a udržení správných hygienických návyků, v případě potřeby klienta zajištění osobní hygieny).
Nácvik, dohled, podpora či pomoc při základní péči o vlasy a nehty (mytí, česání, úprava vlasů, stříhání a úprava nehtů).
Pomoc při použití WC (nácviky, dohled a podpora při používání toalety klientem, jakož i pomoc při používání toalety klientem).
Pomoc při použití WC (nácviky, dohled a podpora při používání toalety klientem, jakož i pomoc při používání toalety klientem).