TABITA Jablunkov, osobní asistence
Poslání služby
TABITA Jablunkov, osobní asistence poskytuje individuální pomoc a podporu při každodenních činnostech lidem, kteří vzhledem ke svému věku či zdravotnímu omezení potřebují pomoc druhé osoby. Prostřednictvím terénní asistenční služby usiluje o to, aby mohli uživatelé co nejdéle setrvat ve svém domácím prostředí, a podporuje uživatele ve využívání vlastních schopností a dovedností. Služba je zajišťována v Jablunkově a okolních obcích.
Cíle služby
Cílem asistenční služby je udržení, popřípadě rozvoj samostatnosti a soběstačnosti uživatelů, udržení jejich dovedností, schopností či znalostí, aby mohli co nejdéle žít ve svém přirozeném prostředí.
Oblast cílů zaměřených na přímou individuální práci s uživateli:
- uživatel, který bude mít i vzhledem ke svému zdravotnímu omezení zajištěny své potřeby dle zaběhnutých zvyklostí a svého způsobu života;
- uživatel, který navzdory svému omezení setrvá v přirozeném domácím prostředí;
- uživatel, který je schopen při zajišťování svých potřeb využít vlastních schopností a dovedností;
- uživatel, který udržuje a navazuje vztahy s přáteli, známými, rodinou.
Cílová skupina
Senioři a osoby od 18 let se sníženou soběstačností, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné osoby.
Snížená soběstačnost znamená omezení z důvodu:
- věku
- chronického onemocnění
- tělesného postižení
- smyslového postižení, kromě osob hluchoslepých
- lehkého a středně těžkého mentálního postižení
- duševního onemocnění; osoba zároveň využívá odbornou lékařskou péči
- kombinovaného postižení
Osoby dále splňují podmínku dostupnosti služby : území města Jablunkov a okolních obcí s časovou dostupností max. 30 minut počítáno z autobusového nádraží Jablunkov.
Důvody pro neposkytnutí služby
- neposkytujeme sociální službu, o kterou zájemce žádá (nespadá do okruhu osob, kterým je služba určena - viz cílová skupina uživatelů)
- nemáme dostatečnou kapacitu k poskytnutí osobní asistence
- zájemci byla vypovězena v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouva o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností
Zásady
Individuální přístup
podpora vychází z individuálních potřeb uživatele, respektování jedinečnosti člověka, přizpůsobení se životnímu tempu uživatele
Partnerství
vzájemná spolupráce při naplňování potřeb uživatele, důvěra a respekt, rovnocenný vztah, oboustranná komunikace (verbální a neverbální), respektování vlastní vůle a názorů uživatele, naslouchání
Zachování lidské důstojnosti
úcta k uživateli, respektování soukromí a intimity uživatele, důstojné oslovování dle vzájemné dohody s uživatelem
Přiměřená míra podpory
podpora vychází ze skutečných potřeb uživatele, jeho schopností a limitů, při poskytování služby nedochází k „přepečovávání“. Služba aktivizuje a motivuje k činnostem
Praktická realizace křesťanských hodnot
láska k bližnímu, odpuštění, pokora, smíření, bezpodmínečné přijetí, porozumění utrpení
Nabídka služeb
Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
- pomoc a podpora při podávání jídla a pití
- pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek
- pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i vnějším prostoru
- pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík
Pomoc při osobní hygieně:
- pomoc při běžných úkonech osobní hygieny
- pomoc s celkovou hygienou těla
- pomoc při použití WC
Pomoc při zajištění stravy:
- pomoc při přípravě jídla a pití
Pomoc při zajištění chodu domácnosti:
- pomoc s úklidem a údržbou domácnosti a osobních věcí
- nákupy a běžné pochůzky
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
- pomoc a podpora rodičům v péči o dítě
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob
- pomoc s nácvikem a upevňováním motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
- doprovázení do školy, zaměstnání, k lékaři, na zájmové a volnočasové aktivity, na úřady a instituce a zpět
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
- pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí
Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí: dohled nad jednáním osoby závislé na pomoci.
Středisko TABITA poskytuje na základě § 37, odst. 2 a 5 z. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a § 3 vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, bezplatné základní sociální poradenství osobám pro řešení jejich nepříznivé sociální situace.
Základní sociální poradenství může být poskytováno také pečujícím osobám v rozsahu činností poskytujících podporu pečujícím a činností, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na jejich pomoci, zejména podpora při provádění zvládání běžných úkonů péče, pomoc při osobní hygieně a pomoc při poskytnutí stravy.
Fakultativní činnosti:
- Zapůjčení kompenzačních pomůcek pro uživatele služby na přechodnou dobu zdarma
- Zapůjčení kompenzačních pomůcek za úplatu