EDEN Nový Jičín, odlehčovací služby
Poslání služby
Posláním ambulantních odlehčovacích služeb EDEN Nový Jičín, odlehčovací služby je zajistit dětem a dospělým s mentálním a kombinovaným postižením, včetně poruch autistického spektra, bezpečné podnětné prostředí a odbornou péči odpovídající individuálním potřebám klienta. Zároveň umožnit pečujícím osobám potřebný čas k odpočinku, regeneraci a vyřízení osobních záležitostí.
Cíle služby
- Děti a dospělí s kombinovaným postižením, kteří tráví čas v bezpečném a podnětném prostředí s pestrou nabídkou aktivit.
- Pečující osoba, která má dostatek času k odpočinku, regeneraci a vyřízení osobních záležitostí
Cílová skupina
Cílovou skupinou služby jsou děti a dospělí s mentálním a kombinovaným postižením, včetně poruch autistického spektra, od 10 do 40 let a jejich rodiny a další pečující osoby.
SLUŽBU POSKYTUJEME DĚTEM/OSOBÁM S:
- mentálním postižením - snížené rozumové schopnosti
- kombinovaným postižením – mentální postižení v kombinaci s tělesným postižením, poruchami autistického spektra a smyslovým postižením (pokud smyslové postižení není pro klienta určující).
Služba není určena dětem/osobám:
- u kterých se vyskytují psychické poruchy, které jsou v akutní fázi nemoci, anebo jsou nebezpečné samy sobě nebo svému okolí.
- které vyžadují odbornou celodenní zdravotní péči.
Zásady
Zásada individuálního přístupu
S klienty pracujeme individuálně, známe jejich potřeby a přání.
Zásada partnerství
Máme svobodné a bezpečné prostředí pro komunikaci. Dbáme na srozumitelnost sdílených a předávaných informací. Zpětně ověřujeme, že nám klienti rozumí.
Zásada přiměřené podpory
Klientům poskytujeme tolik podpory, kolik potřebují, společně respektujeme přirozené riziko.
Zásada týmové spolupráce
Jako tým si uvědomujeme důležitost jednotného přístupu ke klientům. V rámci týmu spolupracujeme na řešení pracovních otázek, sdílíme zkušenosti a dodržujeme týmová rozhodnutí.
Nabídka služeb
Naplnění základních činností dle zákona:
a) Pomoc při zvládání úkonů péče o vlastní osobu (oblékání, svlékání včetně speciálních pomůcek, pomoc při přesunu na vozík, pomoc při prostorové orientaci, pohybu ve vnitřním prostoru, pomoc při podávání jídla a pití)
b) Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu (pomoc při úkonech osobní hygieny, pomoc při použití WC)
c) Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
d) Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (návštěva kulturních akcí, veřejných služeb apod.)
e) Sociálně terapeutické činnosti (bazální stimulace, podpora klienta ve využívání AAK, přímá práce s klientem dle jeho individuálního plánu.)
f) Pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (podpora a respekt samostatného projevu klienta, seznamování s právy a povinnostmi, základní sociální poradenství).
g) Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (výtvarné, pracovní, hudební aktivity, četba, upevňování motorických dovedností apod.)
Konkrétní činnosti:
- Vzdělávací aktivity – činnosti s cílenou výukou zaměřené na upevňování a rozšiřování dosažených schopností a dovedností klientů s cílem tyto dovednosti a znalosti uplatnit v běžném životě. Jedná se o nácvik péče o svou osobu a své okolí, procvičování trivia, prohlubování znalosti práv a povinností, vaření, nakupování, využívání běžně dostupných služeb (obchody, restaurace, kulturní a sportovní akce), práce na PC, práce s iPadem.
- Pracovní a tvořivé aktivity – práce s různým materiálem (hlínou, výtvarným a textilním materiálem), práce na zahradě. Tyto činnosti jsou zaměřeny na rozvoj motoriky, koordinace a fantazie klientů a jejich prožitků z vlastní aktivity.
- Volnočasové a zájmové aktivity – činnosti probíhající především v odpoledních hodinách (hry, poslech hudby, veškeré činnosti dle zájmu klientů).
- Relaxační aktivity – činnosti příznivě působící na uvolnění svalového napětí, celkovou relaxaci a smyslové prožitky (polohování, používání prvků bazální stimulace, hmatová stimulace, aromaterapie). Tyto aktivity probíhají v upravené a pro tyto účely vybavené relaxační místnosti.
- Individuální aktivity – zjišťování potřeb klienta a tvorba, naplňování a vyhodnocování individuálních plánů, rozvíjení komunikace (tvoření a využívání pomůcek nahrazujících nebo podporujících běžnou komunikaci), individuální nácvik činností.