BETHEL Český Těšín, terénní program
Poslání služby
Posláním terénního programu střediska Slezské diakonie BETHEL Český Těšín, je poskytnout přímo na ulicích města podporu a pomoc mužům i ženám bez domova při kontaktu se společností a při uplatňování práv a vyřizování osobních záležitostí.
Cíle služby
Cílem služby je vyhledat osoby bez domova a snížit rizika jejich nepříznivé životní situace prostřednictvím čerpání služby a to tak, aby službu opouštěl:
- uživatel, kterému se prostřednictvím kontaktu s pracovníkem nabídly možnosti řešení jeho nepříznivé situace (zejména využitím základní činnosti služby zprostředkující kontakt se společenským prostředím)
- uživatel, který dále s pracovníkem řešil svou nepříznivou situaci (zejména využitím základní činnosti služby zaměřené na pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí)
Cílová skupina
Cílová skupina uživatelů služby představuje osoby bez domova, muže a ženy, starší 18 let:
- které v okamžiku poskytování služby nejsou zjevně pod vlivem alkoholu či návykových látek a to v takové míře, že s nimi není možná komunikace,
- které se neprojevují agresivně a neohrožují své okolí.
Okamžitá kapacita služby je jeden uživatel na jednoho pracovníka.
Zásady
Zájem o každého člověka
Máme zájem o každého člověka.
Pomoc, respekt a dobré vztahy
Pomáháme každému. Respektujeme druhé. Usilujeme o dobré vztahy.
Jasná pravidla a zodpovědná práce
Máme jasná pravidla. Pracujeme zodpovědně.
Neustále se zlepšujeme
Pracujeme jako tým
Nabídka služeb
Terénní program střediska BETHEL Český Těšín poskytuje základní činnosti v tomto rozsahu:
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím: aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí.
- úkon má povahu kontaktní roviny práce s uživatelem
- úkon spočívá v kontaktu pracovníka s uživatelem služby, prohlubování vztahu, zprostředkování základních informací, rozhovorech o běžných věcech odehrávajících se ve společenském prostředí (o dění ve městě, státě) – uživatel tak získává povědomí o společenském uspořádání a dění
- rovněž pod tento úkon spadají hovory o vztahových a osobních věcech uživatele; prostřednictvím takto směrovaných hovorů uživatel získává lepší orientaci ve vztazích
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
- úkony mají povahu intervenční roviny práce s uživatelem
Pomoc při vyřizování běžných osobních záležitostí.
- např. vyřizování osobních a dalších dokladů, listin, pomoc při řešení pohledávek a závazků, pomoc při vyřizování dávek pomoci v hmotné nouzi, evidence na Úřadu práce, poskytnutí základního sociálního poradenství, pomoc s vyřizováním důchodů, zprostředkování kontaktu se sociálním odborem města aj.
Pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob.
- vyhledání a zprostředkování kontaktu s rodinnými příslušníky, podpůrné rozhovory o rodinných vztazích, zprostředkování kontaktu s duchovními společenstvími aj.
- pomoc a podpora při zajištění návazných sociálních služeb (zprostředkování hygieny, ošacení, potravinová pomoc), hledání ubytování, podpora a pomoc při hledání zaměstnání aj.
Sociálně terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních, sociálních schopností a dovedností, podporující sociální začleňování osob.
- pomoc při vyplňování tiskopisů, sepisování životopisů, žádostí a nácvik těchto činností, nácvik praktických situací, motivační rozhovory, duchovní rozhovory aj.
- hovory zaměřené na udržení základních dovedností a návyků (hygiena aj.), udržení denního rytmu, orientace v čase aj.
Poskytování informací o rizicích, spojených se současným způsobem života a snižování těchto rizik; v případě uživatele návykových nebo omamných a psychotropních látek prostřednictvím metod přístupu minimalizace škod.
- hovory na témata závislostí a boje s nimi, informace o službách pro osoby se závislostmi, příprava osoby na vstup do služeb pro osoby se závislostí, hovory o zdravotních rizicích spojených s pobytem na ulici, hovory a řešení zdravotního stavu, zprostředkování či poskytnutí materiální pomoci (deky, vitamíny, potraviny) – dle možností, mimořádně aj.