ARCHA Český Těšín, chráněné bydlení
Aktualita služby
„Archa v bezpečí“
Ve středisku Archa Český Těšín, chráněné bydlení probíhá ve dnech 21.8.2023 – 31.12.2023 oprava venkovních a vnitřních prostor.
Projekt „Archa v bezpečí“ vzniká za finanční podpory Moravskoslezského kraje, Program na podporu zvýšení kvality sociálních služeb poskytovaných v MSK na rok 2023, v rámci dotačního titulu KSS 2/23.
Součástí projektu je výměna vstupních dveří, oprava podlah, výměna žaluzií, oprava podhledu, výměna světel, oprava přístupového chodníku.
„Podpora ekomobility sociálních služeb Slezské diakonie“
V roce 2022 rámci Projektu podpora ekomobility sociálních služeb Slezské diakonie je spolufinancován Evropskou unií v rámci reakce Unie na pandemii COVID-19. Dotační titul: IROP, program REACT-EU, výzva č. 101 Infrastruktura sociálních služeb, poskytl auto chráněnému bydlení ARCHA Český Těšín:
https://www.slezskadiakonie.cz/projekty/podpora-ekomobility-socialnich-sluzeb-slezske-diakonie/
Poslání služby
Posláním chráněného bydlení ARCHA Český Těšín je poskytnout lidem s lehkým až středně těžkým mentálním či kombinovaným postižením (případně v kombinaci s duševním
onemocněním) bydlení a individuální podporu v takové míře, aby co nejvíce využívali vlastních schopností a dovedností. Podpora směřuje k co největšímu osamostatnění uživatele v chráněném bydlení nebo k přechodu do samostatného či podporovaného bydlení.
Cíle služby
1. Samostatnost v sebeobsluze – uživatelé v maximální míře zvládající každodenní péči o svou osobu a domácnost. Uživatelé podle svých schopností vedou svou domácnost (příprava stravy, nákupy, úklid, praní prádla, obsluha elektrospotřebičů, hospodaření s finančními prostředky) a podílejí se na vedení společné domácnosti chráněného bydlení (úklidy, zvelebování společných prostor).
2. Udržování a rozvoj sociálních vztahů – uživatelé navazují a udržují mezilidské kontakty a základní sociální vazby. Uživatelé udržují a rozvíjejí rodinné, navazují přátelské i jiné sociální kontakty podle svých přání a potřeb.
3. Využívání běžně dostupných služeb – uživatelé využívají veřejně dostupné služby. Uživatelé získávají kontakty a využívají nabídek veřejně dostupných služeb, jako jsou knihovna, kino, kulturní, církevní instituce a volnočasové organizace či jiné sociální služby a sdružení podporující samostatný život. Uživatelé si dokážou vyřizovat své osobní záležitosti, umí si říci o radu či podporu.
4. Uplatňování práv a povinností uživatele – uživatelé znají svá práva a povinnosti. Uživatelé uplatňují svá práva a povinnosti a zároveň respektují práva ostatních.
Cílová skupina
Služba je určena dospělým lidem s lehkým nebo středně těžkým mentálním či kombinovaným postižením (případně v kombinaci s duševním onemocněním). Jedná se o osoby, které nevyžadují celodenní podporu či dohled, ale potřebují podporu pracovníka v některých oblastech (např. v oblasti hospodaření s financemi, vedení domácnosti, udržování sociálních kontaktů, využívání volného času či vyřizování osobních záležitostí). Vstup do služby je omezen věkem od 18-ti do 64 let.
Okruh osob, kterým není služba určena
- Lidem s vysokou mírou závislosti na pomoci druhé osoby, s potřebou 24 hodinové intenzivní podpory.
- Lidem s duševním onemocněním s takovými projevy a průběhem onemocnění, které znemožňuje kolektivní soužití a sdílené bydlení
- Lidem se smyslovým postižením, kteří vyžadují vysokou míru závislosti na podpoře druhé osoby (nevidomí, hluchoslepí)
- Lidem kterým lékař nedoporučil kolektivní soužití (z důvodu agresivního jednání apod.)
- Lidem s poruchou autistického spektra (jestliže by tato porucha mohla ovlivnit poskytování služby)
Zásady
Individuální přístup
pomoc či podpora je poskytována dle individuálních potřeb a přání uživatele a také podle možností a schopností uživatele s cílem začlenit se do společenského prostředí, případně se osamostatnit.
Partnerství
vztah mezi pracovníkem a uživatelem je založen na vzájemné spolupráci, ve službě je kladen důraz na oboustranný a rovnocenný vztah. Pracovníci respektují vlastní vůli a názory uživatelů.
Týmová spolupráce
vzájemná spolupráce při využívání různých typů sociálních služeb, spolupráce s rodinou, opatrovníky a dalšími institucemi.
Nabídka služeb
Činnosti chráněného bydlení
- Pomoc při zajištění stravy
- Poskytnutí ubytování
- Pomoc při zajištění chodu domácnosti
- Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Sociálně terapeutické činnosti
- Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů, při obstarávání osobních záležitostí
- Pomoc při osobní hygieně a poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- Základní sociální poradenství
Ceny služeb (platné od 22.2. 2024)
UBYTOVÁNÍ:
Pobočka DUKELSKÁ
- Pokoj č. 209 a č. 210 (dvoulůžkový pokoj): 240 Kč/den
- Pokoj č. 211 (dvoulůžkový pokoj): 245 Kč/den
Pobočka HRABINSKÁ
- Pokoj č. 1 (jednolůžkový pokoj): 250 Kč/den
- Pokoj č. 2 (dvoulůžkový pokoj): 230 Kč/den
- Pokoj č. 3 (jednolůžkový pokoj): 250 Kč/den
- Pokoj č. 4 (dvoulůžkový pokoj): 235 Kč/den
STRAVOVÁNÍ
- 240 Kč/den - celodenní strava
ÚKONY PÉČE
- 155 Kč/hodina