SALOME Bohumín, sociálně aktivizační služba pro osoby se zdravotním postižením
Aktualita služby
„Zvýšení bezpečnosti klientů střediska SALOME Bohumín“
Ve středisku SALOME Bohumín, sociálně aktivizační služba probíhá ve dnech 1.9.2022 – 31.12.2022 oprava vstupních prostor.
Projekt „Zvýšení bezpečnosti klientů střediska SALOME Bohumín“ vzniká za finanční podpory Moravskoslezského kraje, Program na podporu zvýšení kvality služeb poskytovaných v MSK na rok 2022, v rámci dotačního titulu KSS 2/22 a za finanční podpory města Bohumín, formou individuální dotace.
Součástí projektu je výměna vnitřních oken, dveří a oprava podlahy.
Poslání služby
Posláním sociálně aktivizační služby SALOME je podporovat děti a mladé lidi s postižením od 2 let do 26 let v rozvíjení jejich potenciálu. Prostřednictvím cílených aktivit dáváme klientům příležitost věnovat se činnostem, které dávají smysl, příležitost fungovat běžným způsobem života jako jejich vrstevníci.
Cíle služby
- Rozvoj sociálních dovedností
- Vytvoření podmínek pro integraci dětí mezi zdravé vrstevníky v rámci sociálního začleňování
Cílová skupina
Děti se zdravotním postižením od 2 let do 11let a mladí lidé od 12 do 26 let, kteří mají:
- tělesné postižení
- mentální postižení
- kombinované postižení v kombinaci se smyslovým postižením (pokud smyslové postižení není pro dítě a rodiče určující)
- vývojové poruchy, včetně poruch autistického spektra
- těžké poruchy komunikace (například dysfázie, dysartrie, dysfagie, afázie)
Zásady
Týmová spolupráce
Je uplatňována vzájemná provázanost a spolupráce týmů v jednotlivých aktivitách. Nedílnou součástí týmu jsou klienti a rodiny.
Individuální přístup
Ke klientům je vždy přistupováno s ohledem na jejich individuální potřeby a zvláštnosti.
Respektování volby klientů i zákonných zástupců
Názory a požadavky jsou ve všech oblastech poskytování služby v maximální možné míře zohledňovány.
Nabídka služeb
Každému klientovi je v rámci jednání o poskytování služby i v rámci poskytování služby nabízeno a poskytnuto základní sociální poradenství.
A) Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- nácvik využití běžných dostupných služeb ve společnosti (obchody, pošta, knihovna, internet, kroužky…)
- cestování hromadnými dopravními prostředky (např. nácvik cestování autobusem, vlakem)
- spolupráce s dalšími veřejnými službami v okolí (knihovna, škola…)
- doprovázení do různých veřejných nebo jiných institucí (škola, školské zařízení, konzultace s pracovníky školy)
- podpora běžných a alternativních způsobů komunikace (např. podpora orientace v prostoru pomocí obrázků, fotografií, piktogramů, komunikace v gestech, pro mladé dospělé nácvik telefonování, SMSkování, využívání sociálních sítí, e-mailu a dalších forem elektronické komunikace)
- nácviky sociálně komunikačních dovedností klientů a kooperace ve hře – podpora klientů je vedena formou nácviku širokého spektra dílčích sociálních dovedností klientů, skupinová komunikace, cvičné nakupování, jízda různými dopravními prostředky veřejné dopravy.
- podpora při získávání návyků souvisejících se zařazením do běžného společenského prostředí
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou (alternativní a augmentativní komunikace, navazování očního kontaktu, vhodné techniky a metody práce s dítětem pro podporu jeho sociálního začleňování a překonávání náročných situací spojených se zdravotním znevýhodněním).
B) Sociálně terapeutické činnosti (jejich poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob)
- nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností (pohybové činnosti, nácvik jemné motoriky, trénink udržení pozornosti, rozvoj zručnosti, estetického cítění při tvořivých aktivitách, stimulace smyslů, nácvik sebeobslužných činností, hry)
- činnosti, které vedou k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování (individuální i skupinové činnosti zaměřené na posílení samostatnosti v sebeobslužných činnostech, nácvik chování v různých sociálních situacích včetně komunikačních dovedností, orientace v nových situacích)
- aktivizace a podpora soběstačnosti uživatele zejména v oblasti: péče o sebe sama (oblékání, základní hygienické úkony, základy vaření); komunikace s nejbližším okolím v běžné nebo alternativní formě; začlenění do běžného života – podpora uživatele v kontaktech s vnějším prostředím, orientace ve službách běžně dostupných veřejnosti (cestování, návštěva knihovny, kulturní a společenské akce)
- rozvíjení alternativní formy komunikace (DaR)
- práce s PC a iPad, se speciálními didaktickými pomůckami a materiály
- prvky Senzorické integrace, Bazální stimulace, relaxační techniky, Snoezelen terapie
- prvky O.T.A. RS – Interakční terapie Romany Straussové – terapie je určena dětem s PAS, podstatou této terapie je především pomoc dětem s autismem rozumět lépe našemu světu. Tato intenzivní terapie vychází z behaviorálních přístupů a je zaměřena na práci s úzkostí, rozvoj komunikace, nácvik hry, zvládnutí problémového chování, vede ke schopnosti sdílet s ostatními atd. Program vede hlavní terapeut a každé dítě má k dispozici svého asistenta. Je možné využít formou skupinové nebo individuální terapie. Tato forma podpory je poskytována dětem od 2 let do 11 let věku.
C) Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- pomoc a podpora při zajištění kompenzačních pomůcek
- pomoc a podpora při vyřizování příspěvku na péči či jiných příspěvků
- pomoc a podpora při jednání s úřady
- pomoc a podpora při vyhledávání odborné pomoci - např. odborný lékař, speciálně pedagogické centrum, specializované pomůcky, návazné služby - MŠ, ZŠ, jiné
- poradenství a praktické provázení rodiny při řešení životních změn osoby (nástup do školy, přechod na střední školu, osamostatňování v bydlení, pracovní uplatnění apod.)
- zprostředkování návazných služeb