EUNIKA Karviná, poradna rané péče
Poslání služby
Posláním Poradny rané péče EUNIKA je podpora rodiny s dítětem se zdravotním postižením či potížemi ve vývoji od jeho narození do dovršení 7 let. Poradenstvím v oblasti vývoje dítěte a sociálním poradenstvím posilujeme schopnosti celé rodiny s cílem, aby rodina uměla rozpoznat, pochopit a naplnit potřeby svého dítěte, aby dítě mohlo vyrůstat v rodině, navštěvovat volnočasové a školské zařízení a postupně se začleňovat do přirozeného sociálního prostředí.
Kontakt na Poradce rané péče:
Silvie Zaliszová, DiS. poradce.rp2@slezskadiakonie.cz,
Mgr. Barbora Greplová: poradce.rp1@slezskadiakonie.cz
Bc. Magdaléna Milúchová: poradce.rp@slezskadiakonie.cz
Cíle služby
Cílem rané péče je pomáhat rodičům (a jiným pečujícím osobám) poznat, pochopit a naplnit potřeby svého dítěte tak aby:
-
Dítě dokázalo vyjádřit své potřeby pomocí alternativních komunikačních cest, nebo se naučilo komunikovat verbálně. Aby poznalo a vnímalo sebe sama, svoji rodinu i okolí. Naučilo se hře a rozvinulo své vědomosti.
-
Dítě se dokázalo najíst samo, či s dopomocí, zvládlo sebeobsluhu při toaletě, oblékání, obouvání, naučilo se pomáhat druhým. Posílilo své motorické schopnosti.
-
Rodina měla zajištěnou předškolní, školní výchovu, dítě docházelo na volnočasové aktivity, bylo v kontaktu s vrstevníky, rodiče znali možnosti odlehčení pro sebe.
-
Rodina získala potřebné sociální dávky, kompenzační pomůcky, kontakty na odborníky, získala potřebné prostředky z nadací …
Cílová skupina
Cílovou skupinou rané péče je rodina s dítětem se zdravotním postižením či potížemi ve vývoji od jeho narození do dovršení 7 let.
Jedná se o:
- dítě s mentálním, s tělesným a kombinovaným postižením nebo s poruchami autistického spektra (i v kombinaci se smyslovým postižením, pokud smyslové postižení není pro jeho vývoj určující),
- dítě se zaostávajícím nebo nerovnoměrným vývojem v tělesné, psychické oblasti,
- dítě na doporučení lékaře s ohroženým vývojem ze zdravotních důvodů (např. předčasný porod, nízká porodní váha).
Komu neposkytujeme službu
Služby rané péče neposkytujeme rodinám s dítětem, které má pouze:
- poruchu řeči a výslovnosti,
- duševní onemocnění (neurotické, emoční, tikové poruchy a deprese, aj.),
- chronické onemocnění (respirační, diabetes…),
- kombinaci výše uvedených postižení.
Dále službu nemůžeme poskytnout, když:
- je naplněná kapacita (zájemce vedeme v evidenci žadatelů a v případě zájmu mu doporučíme jinou službu),
- zájemce žádá službu, kterou neposkytujeme (doporučíme vhodnou službu),
- osoba, která žádá o poskytnutí sociální služby, vypověděla Poradna rané péče EUNIKA v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývající ze smlouvy.
Zásady
Důstojnost
Respektujeme individualitu rodiny. S každou rodinou jednáme vždy s respektem a vážností k jejím potřebám, kulturním, sociálním a výchovným zvyklostem
Individuální přístup
Pracovník přistupuje k rodinám individuálně. Flexibilita v přístupu vychází z potřeb rodiny, nepříznivosti sociální situace, zvyklostí rodiny aj.
Partnerství
při poskytování služeb rané péče a při individuálním plánování je rodina rovnocenným členem týmu.
Kontinuita péče
V případě ukončení péče je rodina seznámena s návaznými službami a je jí nabídnuto jejich zprostředkování.
Nabídka služeb
-
výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
a) Zhodnocení schopností a možností/dovedností dítěte a rodičů
-
mapování míry potřebné podpory rodičů při péči dítěte s postižením, znevýhodněním
-
zhodnocení aktuální úrovně schopnosti dovednosti a potřeb dítěte a možností rodiny.
b) Specializované poradenství rodičům a dalším blízkým osobám
-
poradenství v oblasti výchovy, podpory psychomotorického vývoje dítěte a péče o dítě.
-
poradenství v oblasti kompenzačních, rehabilitačních a didaktických pomůcek
-
poradenství v oblasti sociálních dávek (příspěvku na péči, průkazu OZP a příspěvku na mobilitu) a poradenství při vyřizování podpory z nadací.
c) Podpora a posilování rodičovských kompetencí
-
podpora v porozumění projevů, chování a potřeb dítěte a podpora možných způsobů jejich naplnění
-
poskytování podnětů a rad k upevnění rodičovských kompetencí
d) Upevňování a nácvik dovedností rodičů/pečujících osob, které napomáhají přiměřenému vývoji dítěte
-
využití metod a technik k podpoře psychomotorického vývoje dítěte-ukázka, instruktáž, nácvik- np. prvky orofaciální stimulace. podpora raného vývoje dítěte, ergoterapeutické techniky
e) Vzdělávání rodičů-individuálně či skupinově poskytováním informací, seminářů, půjčování literatury
-
zapůjčování literatury, odkazy na materiály z online prostoru
-
semináře a přednášky pro rodiče
-
individuální vzdělávání rodičů formou osobních konzultací
f) Nabídka programů a technik podporujících vývoj dítěte
-
program podpory psychomotorického vývoje dítěte, alternativní komunikace VOKS, znakový jazyk DaR, orofaciální stimulace, senzorická integrace, aplikace- Komunikační deník, Symbotalk, Znakovka aj
g) Instrukce při nácviku a upevňování dovednosti dítěte k podpoře rozvoje v oblasti kognitivní, senzorické, motorické, sociální
-
nácvik dovedností dítěte (komunikace, porozumění, sebeobsluhy, předškolních dovedností)
-
instruktáž, předvedení postupů práce, pomůcek, hraček, úprava prostředí a podmínek k podpoře vývoje dítěte
2. zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
a) Pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob
-
zprostředkování kontaktu s dalšími rodinami v obdobné situaci či sdílení s ostatními rodiči prostřednictvím online prostoru
-
nabídka aktivit pro zapojení celé rodiny-setkání pro rodiče, pobyty, programy jiných center
b) Poskytnutí informací o možnostech trávení volného času
c) Podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů
-
pomoc při hledání služeb v regionu
-
zprostředkování kontaktů na odborníky, instituce, organizace
-
podpora při výběru vhodného předškolního a školního zařízení
3) sociálně terapeutické činnosti
a) Psychosociální podpora formou naslouchání
-
podpora přijetí role rodiče dítěte se speciálními potřebami – nasloucháním, sdílením, provázením
-
podpora při dosahování cílů s ohledem na priority rodiny
-
podpora vnímání situace rodiny z pohledu jejich členů, plánování dalšího postupu
b) Podpora výměny zkušeností
-
s jinými rodinami, pečujícími osobami
c) Pořádání setkání a pobytových kurzů pro rodiny
4.pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů
a) Pomoc při komunikaci, nácvik dotazování a komunikačních dovedností, podpora svépomocných aktivit rodičů
-
zpracování vyjádření, doporučení, zprávy z pohledu poradce rané péče pro rodinu (zprávy z konzultací v MŠ, s SPC)
-
předání informací rodičům, jakým způsobem komunikovat s SPC MŠ, ZŠ.
-
zprostředkování kontaktů na podpůrné odborníky, organizace a další rodiče
b) Doprovázení rodičů při vyřizování žádosti, na jednání a vyšetření dítětem, popř. jiná obdobná jednání
-
doprovod k jednání s úřady, specialisty, veřejnými institucemi.
-
vyjednávaní s návaznými zdroji a institucemi ve prospěch rodiny.
Územní působnost služby:
Baška, Brušperk, Bruzovice, Dětmarovice, Frenštát pod Radhoštěm, Fryčovice, Frýdek-Místek, Horní Domaslavice, Kozlovice, Morávka, Orlová, Petrovice, Petřvald (Karviná), Raškovice, Sedliště, Stonava, Žabeň, Řepiště, Vojkovice, Pražmo, Dobrá, Staříč, Krmelín, Soběšovice, Sviadnov, Dobratice, Žermanice, Palkovice, Trojanovice, Dolní Tošanovice, Lučina, Pazderna, Třanovice, Dolní Domaslavice, Fryčovice, Lhotka, Hukvaldy, Kaňovice, Nošovice, Krásná, Staré Město, Horní Tošanovice, Vyšní Lhoty