BETHEL Frýdek-Místek, nízkoprahové denní centrum
Poslání služby
Posláním nízkoprahového denního centra střediska BETHEL Frýdek Místek Slezské diakonie je poskytování sociální služby osobám bez přístřeší starším 18let, které se z různých příčin ocitly v nepříznivé sociální situaci. Individuálním přístupem se snažíme o zlepšení jejich sociální situace vytvořením podmínek pro umožnění provedení osobní hygieny a pro přípravu stravy a nabízíme podporu pro jejich začlenění do společnosti.
Cíle služby
-
Klient, který předchází nebo zmírňuje zdravotní rizika vyplývající z jeho způsobu života (využívá službu pro možnost přípravy stravy, vykonává osobní hygienu).
-
Klient, který se orientuje v předávaných informacích a aktivně řeší svou situaci (uplatňuje svá práva, vyřizuje si doklady, sociální dávky, hledá práci, bydlení, využívá lékařskou péči, navazuje kontakty a vazby s rodinou).
-
Klient, který začne využívat návazné sociální služby (noclehárna, azylový dům), jiné formy bydlení (ubytovna, nájemní byt) a jiné formy pomoci (sociální šatník ADRA, služby Českého červeného kříže).
Cílová skupina
Služba nízkoprahového denního centra je určena osobám starším 18 let, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení, nemají zajištěny základní životní podmínky, ocitají se v situaci, kterou nejsou často schopny řešit samy.
Jedná se zejména o osoby, které:
-
jsou bez střechy - přežívají venku na ulici, pod mostem, v lese,
-
bez bytu – po opuštění instituce např. věznice, zdravotnické zařízení apod.,
-
žijí v nevyhovujícím bydlení - garáž, zahradní chatka, sklepy, squaty, stan, přístřešek,
-
nejisté bydlení - přechodně přespávají u příbuzných, známých, přátel.
Zásady
Jedinečnost člověka
Respektujeme jedinečnost každého klienta (každý klient je osobnost, přistupujeme k němu individuálně s ohledem na jeho osobní potřeby)
Životní příběh
Respektujeme právo každého klienta na vlastní představu o životě
Anonymita uživatele
Respektujeme anonymitu klienta a zachováváme mlčenlivost
Pravidla
Respektujeme důstojnost a lidská práva klienta (dle Etického kodexu Slezské diakonie, Listiny základních práv a svobod), řídíme se stanovenými pravidly pro poskytování služby, čímž vytváříme bezpečné prostředí pro klienty.
Nabídka služeb
- poskytnutí podmínek pro osobní hygienu nebo pomoc při osobní hygieně - poskytnutí zázemí pro osobní hygienu - WC, sprcha, zapůjčení ručníku, mýdla, případně pomoc při provádění osobní hygieny.
- vytvoření podmínek pro přípravu stravy (kuchyňská linka, vařič, varná konvice, kuchyňské náčiní), poskytnutí čaje zdarma.
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí - poskytnutí základního sociálního poradenství, pomoc a podpora při vyřízení sociálních dávek, důchodů, občanských průkazů, zápočtových listů, rodných listů, vyhledávání a registrace u lékařů. Podpora při hledání práce, bydlení, podání informací o návazných sociálních službách, pomoc při navazování kontaktu s rodinou.
Fakultativní činnosti:
-
praní a sušení prádla
Další poskytované činnosti:
-
potravinová pomoc