EUNIKA Karviná, denní stacionář
Poslání služby
Posláním EUNIKA Karviná, denního stacionáře je pravidelná pomoc a podpora osobám se zdravotním postižením podle jejich individuálních potřeb, přání a možností. Poskytujeme sociální péči, poradenství a další odbornou pomoc s cílem rozvíjet jejich schopnosti a dovednosti tak, aby byli co nejvíce samostatní v každodenním životě.
Cíle služby
Cílem služby je dosáhnout toho, aby klient podle svých možností, potřeb a přání zvládl ve svém životě sám nebo s dopomocí:
- najíst se, obléct, používat hygienu.
- být účasten aktivit, které ho těší, přinášejí mu radost a uspokojují potřebu smysluplného trávení volného času.
- pohybovat se samostatně nebo s pomůckou.
- rozvinout, případně naučit činnosti potřebné pro život skrze vzdělávání, nácviky dovedností aj.
- vykonávat potřebné domácí práce, které je zajímají a které potřebuje ovládat.
- posílit své motorické schopnosti.
Cílová skupina
Cílovou skupinou denního stacionáře jsou osoby od 18 let, které v době uzavření Smlouvy nepřekročili věk 45 let.
Jedná se o osoby s:
- mentálním postižením,
- DMO,
- kombinovaným postižením,
- poruchami autistického spektra,
Negativní vymezení cílové skupiny:
- osoby s projevy agresivity, která ohrožuje osoby samotné i jejich okolí,
- osoby s projevy duševního onemocnění,
- osoby, jejichž zdravotní stav vyžaduje denní specializovanou zdravotní péči v době využívání služeb denního stacionáře.
Pokud je nejasné zařazení uživatele do jedné z cílových skupin, bude adaptační období v průběhu prvních tří měsíců sloužit k přezkoumání potřebnosti využívání sociálních služeb v denním stacionáři.
Zásady
Individuální přístup
Respektujeme individualitu, zvláštnosti, osobitost a věk každého uživatele, vnímáme jeho potřeby a přání.
Povzbuzující a motivující přístup
Uživatel je při poskytování sociálních služeb povzbuzován a motivován v jeho každodenních činnostech.
Týmová spolupráce
Jednotný přístup všech pracovníků k uživateli, jejich vzájemná koordinace a spolupráce.
Profesionalita
Pracovníci si při své práci počínají profesionálně, vzdělávají se, vždy hájí zájmy uživatele a jednají v jeho prospěch.
Nabídka služeb
Základní činnosti
a. Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- pomoc a podpora při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
- pomoc a podpora při obouvání a zouvání,
- podpora a dohled při postavení se, stání a chůze, posazení se, sezení,
- pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík, pomoc při změně poloh,
- pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru,
- pomoc a podpora při podávání jídla a pití, při přípravě vlastní svačiny.
b. Pomoc při osobní hygieně, nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- pomoc při úkonech osobní hygieny (mytí těla, úst, rukou, čištění zubů, česání),
- pomoc při použití WC, výměna plen, hygienických vložek apod.
c. Poskytnutí stravy
- Zajištění stravy přiměřené době poskytování služby a odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování. Pitný režim, snídaně, oběd, dopolední, odpolední svačina.
d. Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
1. Pracovně výchovná činnost:
- nácvik přípravy jednoduchých pokrmů (pečení, příprava pohoštění, pomazánek, salátů aj.),
- péče o domácnost (žehlení, péče o květiny, mytí nádobí, vysávání aj.),
- nakupování (hospodaření s penězi, plánování rozpočtu, rozlišení hodnoty peněz),
- tvoření a práce s materiálem (práce s hmotou, papírem, látkou, jiným materiálem, tvorba dekoračních předmětů),
- pomoc a podpora při dalších aktivitách podporující začleňování osob.
2. Nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností
- pohybové aktivity (polohování, protahování, motorická aktivizace s prvky ergoterapie),
- relaxace, relaxace s prvky bazální stimulace, míčkování,
- pobyt ve snoezelen místnosti (poslech hudby aj. aktivity),
- hudební chvilka – zpívání, tancování, hraní na hudební nástroje, křesťanské zpívání,
- četba, audio, video nahrávky,trénink paměti, rozvíjení logického a abstraktního uvažování, základů práce s PC, iPadem, telefonem, prohlubování trivia a jiných aktivit vycházející z individuálních potřeb uživatele).
3. Vytvoření podmínek pro zajišťování přiměřeného vzdělávání nebo pracovního uplatnění:
doprava klientů služebním vozidlem do školy, školského zařízení, zařízení určené pro přípravu na budoucí povolání.
e. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob (návštěva kina, kavárny, restaurace, využití hromadné dopravy),
- podpora při obnovení, posílení rodinných vazeb,
- vycházky po okolí.
f. Sociálně terapeutické činnosti
- socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob – fyzická a slovní podpora při nácviku sebeobslužných činností, podpora v navazování vztahů, přiměřených reakcí a komunikace s druhými lidmi.
g. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
- pomoc při vyřízení sociálních dávek, příspěvku na péči aj.,
- poskytování aktuálních informací o změnách v sociální oblasti,
- pomoc při vyplňování tiskopisů (úřady, nadace, jiné žádosti),
- usnadňování komunikace s institucemi, v případě potřeby zajištění doprovodu,
- poskytování informací o institucích, organizacích a dalších sociálních službách v průběhu i při ukončení poskytování sociální služby v denním stacionáři (denní stacionáře, školy, pobytové služby),
- pomoc při zajištění kontaktu s jinými odborníky apod. (logoped, psychology, psychiatr, podpůrné skupiny).