SÁRA Frýdek-Místek, sociální rehabilitace
Aktualita služby
Tato sociální služba je financována prostřednictvím projektu Podpora služeb sociální prevence 2022+ CZ.03.02.01/00/22_003/0000001
Projekt je financován z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost plus, státního rozpočtu České republiky a rozpočtu Moravskoslezského kraje.
Poslání služby
Sociální služba SÁRA Frýdek-Místek, sociální rehabilitace Slezské diakonie je určena osobám, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení nebo jsou ohroženy ztrátou bydlení. Sociální rehabilitace rozvíjí schopnosti a dovednosti klientů, posiluje návyky a umožňuje nácvik výkonu běžných, pro samostatný život nezbytných činností vedoucích k sociálnímu začlenění.
Cíle služby
Cílem poskytované služby je klient, který získá dovednosti a návyky, které mu umožňují vést v rámci svých možností běžný samostatný život.
Dílčí cíle:
- klient, který získal dovednosti a schopnosti k udržení stávajícího bydlení (pravidelné úhrady plateb za bydlení, dovednosti k jednání na úřadech)
- klient, který dle svých možností zvládá péči o vlastní osobu a svou domácnost
- klient, který získal a rozvíjí sociální dovednosti a schopnosti vedoucí k sociálnímu začlenění (zdravé sociální vztahy v bydlení, orientace v různých společenských situacích, uplatnění v pracovním procesu - práce s počítačem, internetem, sepsání životopisu, využívání jiných služeb a institucí)
Cílová skupina
Dospělé osoby (muži, ženy), které se z důvodu své nepříznivé sociální situace ocitly bez přístřeší, nebo jsou ohroženy ztrátou bydlení a pro nedostatek dovedností nebo schopností nedokáží tuto situaci sami řešit a začlenit se do společnosti.
Služba není určena pro:
- osoby se závažným duševním onemocněním nebo se středně těžkým a těžkým mentálním postižením.
- osoby, které z důvodu zdravotního omezení potřebují pomoc druhé osoby při zvládání úkonů spojených s péčí o vlastní osobu např. pomoc při hygieně, stravování.
Zásady
Individuální přístup
Služba vychází z individuálně určených potřeb klienta a vytváří takové podmínky, aby mohl uplatnit svou vůli podle svého lidského potenciálu.
Podpora samostatnosti
Klient je podporován v dosažení větší míry soběstačnosti v běžném životě.
Zachování rovného přístupu
Každý klient je brán jako jedinečná bytost, má stejná práva a povinnosti.
Zachování respektu
Pracovník respektuje názor klienta, ale upozorní klienta na možné důsledky jeho rozhodnutí.
Nabídka služeb
Nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začlenění
- nácvik péče o vlastní osobu (hygiena, oblékání, péče o vlasy, nehty)
- nácvik péče o domácnost (vaření, úklid, nakupování, obsluha spotřebičů, drobné opravy oděvů, žehlení, nácvik vedení domácího rozpočtu)
- nácvik dovedností potřebných k úředním výkonům - nácvik podpisu, nácvik dovedností pro vyplňování dokumentů, nácvik jednání na úřadech, nácvik vyřizování korespondence včetně elektronické)
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- doprovázení klienta do veřejných institucí a dopomoc při jednání (úřad, lékař, zaměstnání, škola)
- nácvik chování v různých společenských situací (příprava na pracovní pohovor, nácvik telefonního hovoru, nácvik řešení konfliktů, nácvik řešení běžných situací - reklamace, žádost o pomoc).
- nácvik verbální a písemné komunikace (komunikace telefonická, elektronická)
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- běžná práce s počítačem (práce s programem Word, založení emailu, sestavení životopisu a motivačního dopisu, vyhledávání práce)
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- informační servis (vyřizování osobních dokladů, informace o sociálních dávkách a pomoc s jejích vyřízením)
- zprostředkování služeb (informace o vhodných pracovních místech, rekvalifikacích, podpora při jednání se zaměstnavatelem, informace o jiných službách a institucích)